Den Nye Lillebæltsbro
N: 55°51’85.158’’ E:9°74’97.952’’
Affugtning
Belvent, dengang Bellinge Ventilation, var ansvarlige for installationen af et eftermonteret affugtningssystem til hovedkablerne, samt brodragerne.
Den Nye Lillebæltsbro var den første bro i verden, hvor affugtning af hovedkablerne og de strukturelle elementer, blev brugt som den primære foranstaltning i beskyttelsen af broen mod effekterne af korrosion og rust, som et alternativ til maling, som var brugt førhen.
Det er også den første hængebro hvor man har eftermonteret et affugtningsanlæg til hovedkablerne med succes.
Wrapping
Affugtningen af hovedkablerne blev udført i tæt samarbejde med Davai, som var ansvarlige for den vellykkede wrapping og lufttætning af hovedkablerne.
Ekstraarbejder
Efter en brandulykke i 2013, var belægningen på hovedkablerne blevet beskadiget.
Davai & Belvent udførte reparationsopgaver i forbindelse med skaderne. Heldigvis var affugtningsanlægget ikke udsat for skader, og var stadig intakt efter ulykken.
Efter ulykken blev det vurderet at yderligere brandbeskyttelse af kablerne skulle installeres.
Samarbejdspartnere
DS Semaco
Davai A/S - Davai ApS
COWI A/S
Vejdirektoratet